Dagbok 1998!
Vi har haft mycket charterturer sedan sjösättningen i början på maj. Det är skönt med den lilla omväxling som resan till Vänersborg kommer att innebära. 21/6 Vänersborg.Idag seglade vi i nästan bleke från Blomberg till Vänersborg, där vi nu deltar i arrangemangen runt JSM i Jolle-segling. Vi startade klockan 8:00 och åkte till Spiken för att hämta upp delar av besättningen. Därefter fortsatte vi ut på Dalbosjön. Vid 12-tiden när vi riggade upp seglet var det nästan ingen vind alls. Delar av riggen hade trasslat ihop sig och vi fick reda ut det hela innan vi kunde segla vidare. Det tog nästan en timme. Vi satte inte hals utan försökte segla ändå. I mellan 1 och 2 knops fart fortsatte vi förbi Sikhall. Det började till slut att fläkta lite mer och vi kom upp i runt 4 knop. Med seglen satta och den sista biten åtföljda av Vikingabåten Starkodder seglade in mot Vänersborgs G:a hamnhanal. Efter att vi hade revat seglet rodde vi in de sista hundra metrarna till G:a Gästhamnen (Fisketorget). Vi var bara fyra roddare men vi rodde henne hela vägen in mot kajen inklusive vändning av skeppet så att vi fick fören ut mot sjön. Det stod flera hundra människor längs stränderna och vår lyckade och spektakulära manöver vart bejublad. Efter iordningställandet av skeppet startade invigningen av Tävlingarna. Vi hade fått i uppdrag att bära in Hjältarna. Hjältarna var Whitbread-seglaren Mikael Lundh och en nio-årig flicka som väntat ett helt år på att, !! få en nyckel till en kassakista. Hon visste inte vad den innehöll. Senare på kvällen fick
några besättningsmän göra diverse underhåll
på skeppet. 22/6 Vänersborg. Vi startade turverksamheten med tur klockan 10:00. Turerna var på ca. 2,5 timmar, där vi rodde, seglade och berättade. Därefter deltog vi i ett Vikingaskeppsrace
klockan 17:00. Vi hade mönstrat på ett antal vänner
och några stödmedlemmar då vår egen besättning
var för liten. Dessutom hade vi skepparna för EF Language
och EF Education ombord. De skulle sköta seglingen. Strax före
start mojnade vinden och det blev nästan stiltje. Vikingabåten
Starkodder
öppnade tävlingen starkt och satte både segel och
rodde dessutom samtidigt runt banan. Vidfamne
och vi valde att utnyttja den vind som fanns och kom därför
på efterkälken. Efter halva banan pressade vi oss förbi
Vidfamne med en djärv manöver. Vi fällde ut årorna
och började att ro och kom snabbt i mål. Vi blev tvåa
i tävlingen. Vidfamne som var tvungna att lita till sitt segel
kom ohjälpligt efter men lyckades få vinden att vända
och därigenom segla hela vägen blev trea. Det var en bedrift
av Vidfamne att kunna segla hela varvet runt utan att ro.
24/6 Vänersborg. Den enda turen idag var klockan 17:00. Det gjorde att vi fick möjlighet att följa med Vidfamne på en seglats. Vi var tre pers från vårt skepp med. Vi blev bogserade ut en bit ut i Vänersborgsviken där satte vi genast segel. Vi kryssade oss ut och Fredrik (Frode Kvällulf) Arenstrand och Jag, Ove Larsson (Ove Långe) blev satta som hals & bolin-karlar. Då vi nu har satt halsen på flera råseglare börjar vi kunna det och vi kommer att lära ut det bland vår egen besättning. På eftermiddagen då Vidfamne inte hade charter följde de med oss. De fick prova att sätta hals, sköta brassar, skota, sätta priarna, osv. Det känns härligt att vi fått prova varandras skepp på ett så vänskapligt sätt. Det är precis som förra året då vi sammarbetade med Aluett under Råseglareskadern. Under chartern berättade Ove Långe den sedvanliga berättelsen om skeppet, förlagan och namnet Sigrid Storrådas ursprung. Tillsammans med Vidfamnebesättningen delade vi våra erfarenheter om riggkonstruktion. Deras besättning är ytterst kompetenta på råseglarteknik. Efter chartern höll vår ordförande Lars Hällström ett bejublat föredrag om Vikingatiden och Drottning Sigrid Storråda på medeltidsmarknaden brevid hamnen. På kvällen samlades vi i vikingabyn hos Sällskapet Vikingatida Skepp där vi åt och drack och hade det allmänt trevligt, så som bara vikingar kan ha. 25/6 Vänersborg Vi hade ingen charter på förmiddagen och då solen stod högt på himlen försökte besättningen att komma under tak så mycket som möjligt. Vi sålde hyfsat i butiken och några hann med att se delar av staden och gå på museum. Eftermiddagens charter var för Nordbankens kunder. De fick en härlig tur men det blev ingen segling då det var stiltje. Efter turen packade vi skeppet och Ove och Fredrik mönstrade av. Skeppet lämnade Vänersborg för denna gång. Jag(Ove) och Fredrik, som ju kommer från Vänersborg, fick erbjudande av Vidfamne att följa med dem till Sikhall på fredagen och lördagen. Vi tackade ja och hade det mycket trevligt. Sällskapet Vikingatida Skepp och vi på Sigrid har blivit riktigt goda vänner vilket säkerligen mynnar ut i ett starkare samarbete mellan oss (och även flera andra Svenska Vikingaskeppsföreningar framöver). (Jag och Fredrik vill tacka för gästfriheten vi fick i Sikhall !) 26/6 Blomberg. Skeppet kom hem efter veckan i Vänersborg. De tre ombord på återfärden minskade till två när Bosse blev avsläppt i Spiken. Skeppet anlände till Blomberg tidigt på morgonen. Ons
8/7 Norge. Ett gäng besättningsmän (Fäger,
Roger, Fredrik och Ove) åkte på en dagstur till Norge.
När vi var klara åkte vi norrut till Oslo och Vikingaskeppsmuseet på Bygdøy. Det var en enorm känsla att se orginalet till Sigrid. Gokstadskeppet och även Osebergskeppet är ganska hårt restaurerade och alla detaljer som borde finnas (bortruttnade under 100 år i jorden) är inte där. Stävarnas form är osäker, och någon infästning till hals har de ej satt dit. Den hårda restaureringen gör att vi inte kommer att få reda på hur dessa detaljer var gjorda orginal. Det är synd att riggen och dess utrustning lämnar så många frågor. Vi hade behövt veta en del av dessa saker för att göra en fullständig rekonstruktion. Det tredje skeppet som finns i museet är Tuneskeppet, ett ganska okänt fynd då man inte gjort samma hårda restaurering som med Oseberg och Gokstad. Efter museibesöken var vi tvuggna att bege oss hemmåt då det började närma sig kväll. Vi han inte med att besöka utgrävningen av Halvdanshaugen norr om Oslo där man håller på att gräva fram ett nytt Vikingaskepp antagligen från 860-talet, något tidigare än Gokstad men av sama dimensioner. Tor 9/7 Blomberg. Vi har idag seglat i tränings och utprovningssyfte av riggen. Riggen är fortfarande i behov av modifieringar och skeppet lovar lätt upp mot vinden. Det gör att hon är lite besvärlig att slå med. Samtidigt kan vi inte skepets egenskaper ännu och vi har brister i kunskaper om hur man seglar en enmastad råseglare. Vi kan bara konstatera att man har inte mycket användning av att ha seglat moderna båtar. Det är en helt annan sak att segla vikingaskepp. Det måste de gamla seglarna förstå annars lär vi oss inte. 13/7-15/7 Blomberg. Vi hade planerat in att segla vid ett par tillfällen denna veckan också men vädret har satt stopp med sin byiga vind och regn. Även dagens segling blev inställd pga. regnet. När vi tränar har vi satt en gräns på 10 m/s i byig vind. Fre
17/7 Trollhättan, Fallens dagar. Lör
18/7.Trollhättan. OBS! Fäger träffade en Svensk/amerikan på besök i Sverige. Han hade varit ordförande i Västgöta gille hemma i staterna. Han hade en del att berätta om Gokstadkopian "Viking" från 1893. Skeppet är i dåligt skick och ingen vill ta ansvar för det. Det ligger idag inomhus någonstans i Chicagotrakten. Idag mönstrade jag "Ove Långe" och Fredrik"Frode
Tjärvälte" också av skeppet och de ursprungliga
familjerna fortsatte resan mot Bohuslän! Sön
19/7 Trollhättan-Marstrand. Mån
20/7. Tis 21/7.
Tor 23/7.
Fre 24/7.
Lör
25/7. Sön
26/7. Stig Tomtlund, som hade skänkt den till föreningen, blev förtvivlad över att den var stulen. Mån
27/7. Tis 28/7.
Ons 29/7.
Tor 30/7.
Fre 31/7.
Lör
1/8. Besök av Stockholms kulturhuvudstad
med vikingainvasion. Tor 6/8.
Fre 7/8.
Lör
8/8. Sön
9/8. Tis 11/8.
Lör
15/8 - Sön 16/8. Den andra turen var chartrad av motorcyckelklubben "Röde Orm". Det var en av de trevligaste turer jag varit med om i år. Alla var intresserade och de ville under rodden slå hastighetsrekordet på 6,5knop. Deras rodd räckte inte hela vägen, men det blev årsbästa med 4,2knop. Sön
25/8. Denna segling är en fortsättning på det fina samarbete och den vänskap som vi fick emellan föreningarna i Vänersborg. Vi hoppas att några från Vidfamne vill komma upp till oss och segla tillsammans med oss någon gång i höst. Då kanske vi också kunde få fler som ville segla bland våra medlemmar. Det vore mycket roligt och en härlig avslutning på sässongen. Mån
24/8. Fre 28/8.
Lör
29/8. Ons 2/9.
Tor 3/9.
Fre 4/9.
Lör
5/9. Nu är charterturerna slut för
sässongen men skeppet kommer att ligga i hamnen ett bra tag
till.
Sön
18/10. Vi samlades i hamnen kl.09.00 för en genomgång. Fäger Fredrik och jag(Ove) hade då konstaterat att det blåste för mycket. Det blåste hela 15 m/s västan. Vi beslöt att köra teoriutbildningen i butiken och därefter rigga av skeppet för sässongen. Hon kommer att tas upp om 2-3 veckor. Vi var 10 man de flesta duktiga seglare men tyvärr ganska okunniga när det gällde råsegling vilket vi förökte råda bot på med teoriutbildningen. Utbildningen kan kanske hjälpa till för att vi skall komma igång tidigt på våren med seglingar. Det kräver naturligtvis att vi hinner göra färdigt den nya riggen, annars får vi nöja oss med den gamla som tyvärr inte är optimal för råsegling. De flesta hjälpte senare till med avriggningen som gick snabbt och smidigt. Lör
24/10. Väl framme i Sandefjord mötte Thor-Mange från Gaia oss. Han tog med oss till Varvet där GAIA höll på att tas upp. Det intressanta var inte att hon togs upp utan hur hon togs upp. På varvet hade föreningen ställt till med folkfest. Där var ca 200 personer, arbetare och åskådare. Vi satte genast gång och hjälpte till. GAIA drogs upp på stockar, med handkraft!. Besvärligt? Inte alls, det krävs bara lite manskap. Vi var 12 man på varje sida av skeppet för att stötta det så det inte välte. Utöver detta behövdes det ca 50 personer för att dra skeppet över stockarna och en man som genom "sång" ledde arbetet. Till vår hjälp hade vi några tampar fästa i kölen, två sidostöttor på varje sida (så att de 12 kunde vila emellanåt) och ett 50-tal kluvna stockar. Dessa stockar fettades in för att skeppet skulle glida fram lättare. Så var det bara att draga. Efter arbetet tog vårt egentliga arbete vid. Vi skulle dokumentera deras rigg och diskutera olika lösningar på hur man kan bygga en ny rigg till Sigrid Storråda. Vi hade egentligen redan en ganska klar bild på hur den borde konstrueras, visade det sig. Det var dock viktigt att vi fick se deras lösning och diskutera med dem, precis som vi diskuterat lösningar med andra skepp tidigare. På eftermiddagen åkte vi till hotellet och satte oss ned för att sammanställa våra ideer till den nya riggen. Alla bidrog på ett bra sätt till resultatet och där var nästan inga skillnader i åsikter mellan oss. Vi tror oss ha fått en mycket bra rigg som kommer att bli klart lättare att handha och dessutom en rigg optimerad för råsegling, vilket gör att vi kommer att kunna segla mycket bättre än tidigare. Vi vart inbjudna på kvällen till en middag på Resturang Kokeriet, där vi åt mycket gott. Därefter åkte vi tillbaka till varvet där en fest för Gaias medlemmar förestod. Där var mycket trevligt och vi fick ett bra mottagande av alla. Vi passade under kvällen på att kolla några detaljer som vi var osäkra på. Jag(Ove) pratade en del med Gaias skeppsbyggare/reparatör on Gokstadskeppet och dess rigg. Skillnaderna mellan orginalriggen och de riggar som Gaia har och den rigg som Sigrid Storråda kommer att få. Han tyckte att det var intressant med hur vi tolkar skeppets rigg. Genom att reva seglet en del kommer vi att få en rigg som stämmer mycket väl med Gokstadskeppets orginalrigg. Det gör att vi har möjlighet att segla precis så som man seglade Gokstadskeppet. Han väntar idogt på min kommande avhandling om denna rigg och de resultat som framtida seglingsförsök kan ge. Det är dock viktigt att beakta att de praktiska försöken inte kan inledas förrän vi har seglat en hel del med vår nya rigg. (Försöken får naturligtvis inte inkräkta på medlemmarnas seglingsutbildning). Sön
25/10. (Sandefjord) Efter museet var det dags för hemfärd. Den befarade stormen uteblev och vi fick en angenäm hemfärd. Arbetsgruppen delade upp det kommande arbetet mellan sig och dessutom fick Fredrik och jag(Ove) en uppgift. Nu vidtar ett tufft arbete under vintern med framställning av den nya riggen. Uppgifter: |
[ Upp
]
[ Dagbok 1998 ]
[ Dagbok 1999 ]
[ Dagbok 2000 ]
[ Hem ]