Swedish/Svenska http://www.vikingship.se/arkiv/dagbok98.html
Copyright © info@vikingship.se 

  
   











Ove Långe Vikingshipsite

Dagbok
år 1988

Detta hände år 1998











Dagbok 1998!
    Våren 1998. 
    Vi har haft mycket charterturer sedan sjösättningen i början på maj. Det är skönt med den lilla omväxling som resan till Vänersborg kommer att innebära. 

    21/6 Vänersborg.Idag seglade vi i nästan bleke från Blomberg till Vänersborg, där vi nu deltar i arrangemangen runt JSM i Jolle-segling. 

    Vi startade klockan 8:00 och åkte till Spiken för att hämta upp delar av besättningen. Därefter fortsatte vi ut på Dalbosjön. Vid 12-tiden när vi riggade upp seglet var det nästan ingen vind alls. Delar av riggen hade trasslat ihop sig och vi fick reda ut det hela innan vi kunde segla vidare. Det tog nästan en timme. Vi satte inte hals utan försökte segla ändå. I mellan 1 och 2 knops fart fortsatte vi förbi Sikhall. 

    Det började till slut att fläkta lite mer och vi kom upp i runt 4 knop. Med seglen satta och den sista biten åtföljda av Vikingabåten Starkodder seglade in mot Vänersborgs G:a hamnhanal. Efter att vi hade revat seglet rodde vi in de sista hundra metrarna till G:a Gästhamnen (Fisketorget). Vi var bara fyra roddare men vi rodde henne hela vägen in mot kajen inklusive vändning av skeppet så att vi fick fören ut mot sjön. 

    Det stod flera hundra människor längs stränderna och vår lyckade och spektakulära manöver vart bejublad. 

    Efter iordningställandet av skeppet startade invigningen av Tävlingarna. Vi hade fått i uppdrag att bära in Hjältarna. Hjältarna var Whitbread-seglaren Mikael Lundh och en nio-årig flicka som väntat ett helt år på att, !! få en nyckel till en kassakista. Hon visste inte vad den innehöll. 

    Senare på kvällen fick några besättningsmän göra diverse underhåll på skeppet. 
     

    22/6 Vänersborg. Vi startade turverksamheten med tur klockan 10:00. Turerna var på ca. 2,5 timmar, där vi rodde, seglade och berättade. 

    Därefter deltog vi i ett Vikingaskeppsrace klockan 17:00. Vi hade mönstrat på ett antal vänner och några stödmedlemmar då vår egen besättning var för liten. Dessutom hade vi skepparna för EF Language och EF Education ombord. De skulle sköta seglingen. Strax före start mojnade vinden och det blev nästan stiltje. Vikingabåten Starkodder öppnade tävlingen starkt och satte både segel och rodde dessutom samtidigt runt banan. Vidfamne och vi valde att utnyttja den vind som fanns och kom därför på efterkälken. Efter halva banan pressade vi oss förbi Vidfamne med en djärv manöver. Vi fällde ut årorna och började att ro och kom snabbt i mål. Vi blev tvåa i tävlingen. Vidfamne som var tvungna att lita till sitt segel kom ohjälpligt efter men lyckades få vinden att vända och därigenom segla hela vägen blev trea. Det var en bedrift av Vidfamne att kunna segla hela varvet runt utan att ro. 
     
    23/6 Vänersborg. Vi fortsatte turverksamheten. Vi hade två fulla bokningar. Förutom turerna har vi haft försäljning och guidning. 

    24/6 Vänersborg. Den enda turen idag var klockan 17:00. Det gjorde att vi fick möjlighet att följa med Vidfamne på en seglats. Vi var tre pers från vårt skepp med. Vi blev bogserade ut en bit ut i Vänersborgsviken där satte vi genast segel. Vi kryssade oss ut och Fredrik (Frode Kvällulf) Arenstrand och Jag, Ove Larsson (Ove Långe) blev satta som hals & bolin-karlar. Då vi nu har satt halsen på flera råseglare börjar vi kunna det och vi kommer att lära ut det bland vår egen besättning. 

    På eftermiddagen då Vidfamne inte hade charter följde de med oss. De fick prova att sätta hals, sköta brassar, skota, sätta priarna, osv. Det känns härligt att vi fått prova varandras skepp på ett så vänskapligt sätt. Det är precis som förra året då vi sammarbetade med Aluett under Råseglareskadern. Under chartern berättade Ove Långe den sedvanliga berättelsen om skeppet, förlagan och namnet Sigrid Storrådas ursprung. Tillsammans med Vidfamnebesättningen delade vi våra erfarenheter om riggkonstruktion. Deras besättning är ytterst kompetenta på råseglarteknik. 

    Efter chartern höll vår ordförande Lars Hällström ett bejublat föredrag om Vikingatiden och Drottning Sigrid Storråda på medeltidsmarknaden brevid hamnen. 

    På kvällen samlades vi i vikingabyn hos Sällskapet Vikingatida Skepp där vi åt och drack och hade det allmänt trevligt, så som bara vikingar kan ha. 

    25/6 Vänersborg Vi hade ingen charter på förmiddagen och då solen stod högt på himlen försökte besättningen att komma under tak så mycket som möjligt. Vi sålde hyfsat i butiken och några hann med att se delar av staden och gå på museum. Eftermiddagens charter var för Nordbankens kunder. De fick en härlig tur men det blev ingen segling då det var stiltje. Efter turen packade vi skeppet och Ove och Fredrik mönstrade av. Skeppet lämnade Vänersborg för denna gång. 

    Jag(Ove) och Fredrik, som ju kommer från Vänersborg, fick erbjudande av Vidfamne att följa med dem till Sikhall på fredagen och lördagen. Vi tackade ja och hade det mycket trevligt. Sällskapet Vikingatida Skepp och vi på Sigrid har blivit riktigt goda vänner vilket säkerligen mynnar ut i ett starkare samarbete mellan oss (och även flera andra Svenska Vikingaskeppsföreningar framöver). (Jag och Fredrik vill tacka för gästfriheten vi fick i Sikhall !) 

    26/6 Blomberg. Skeppet kom hem efter veckan i Vänersborg. De tre ombord på återfärden minskade till två när Bosse blev avsläppt i Spiken. Skeppet anlände till Blomberg tidigt på morgonen. 

    Ons 8/7 Norge. Ett gäng besättningsmän (Fäger, Roger, Fredrik och Ove) åkte på en dagstur till Norge. 
    Vi tog färgan från Moss till Horten och strax söder om horten började vår historiska vandring med gravfältet i Borre. Högen där man på 1800-talet hittade ett skepp i dåligt skick är inte kvar men de andra är också imponerande stora. Därefter åkte vi förbi Osebergshögen för att hamna på Gokstadshögen norr om Sandefjord där vi intog medhavda mackor. När vi var mätta åkte vi in i Sandefjord för att se vårt systerfartyg Gaia som reste till Amerika och Brasilien 1994. Hennes rigg är mycket längre från orginalet än vår har vi upptäckt av de senaste arkeologiska rönen. 

    När vi var klara åkte vi norrut till Oslo och Vikingaskeppsmuseet på Bygdøy. Det var en enorm känsla att se orginalet till Sigrid. Gokstadskeppet och även Osebergskeppet är ganska hårt restaurerade och alla detaljer som borde finnas (bortruttnade under 100 år i jorden) är inte där. Stävarnas form är osäker, och någon infästning till hals har de ej satt dit. Den hårda restaureringen gör att vi inte kommer att få reda på hur dessa detaljer var gjorda orginal. Det är synd att riggen och dess utrustning lämnar så många frågor. Vi hade behövt veta en del av dessa saker för att göra en fullständig rekonstruktion. Det tredje skeppet som finns i museet är Tuneskeppet, ett ganska okänt fynd då man inte gjort samma hårda restaurering som med Oseberg och Gokstad. 

    Efter museibesöken var vi tvuggna att bege oss hemmåt då det började närma sig kväll. Vi han inte med att besöka utgrävningen av Halvdanshaugen norr om Oslo där man håller på att gräva fram ett nytt Vikingaskepp antagligen från 860-talet, något tidigare än Gokstad men av sama dimensioner. 

    Tor 9/7 Blomberg. Vi har idag seglat i tränings och utprovningssyfte av riggen. Riggen är fortfarande i behov av modifieringar och skeppet lovar lätt upp mot vinden. Det gör att hon är lite besvärlig att slå med. Samtidigt kan vi inte skepets egenskaper ännu och vi har brister i kunskaper om hur man seglar en enmastad råseglare. Vi kan bara konstatera att man har inte mycket användning av att ha seglat moderna båtar. Det är en helt annan sak att segla vikingaskepp. Det måste de gamla seglarna förstå annars lär vi oss inte. 

    13/7-15/7 Blomberg. Vi hade planerat in att segla vid ett par tillfällen denna veckan också men vädret har satt stopp med sin byiga vind och regn. Även dagens segling blev inställd pga. regnet. När vi tränar har vi satt en gräns på 10 m/s i byig vind. 

    Fre 17/7 Trollhättan, Fallens dagar. 
       I Fredags kväll lade vi till i Trollhättan (Kajplats på Strandgatan). Ankomsttid till Trollhättan blev kl.1600. Det var oerhört mycket folk vid kajen. Vi rodde skeppet sista biten genom kanalen. Det var mycket tungt för att vi hade motvind och sidvind hela vägen. På kajen var det fest hela eftermiddagen, kvällen och natten. Det var inte lätt att sova ombord. Besättningen hade ändå trevligt ombord. 

    Lör 18/7.Trollhättan. 
    Vi har kört turer där vi berättade om skeppet och passagerarna fick möjlighet att prova rodd. Segling var tyvärr inte möjlig i kanalen. Av erfarenhet viste vi att Trollhätteborna heller inte var speciellt intresserade av att följa med på vikingaskepp - förrän sista turen hade gått. Vi hade självklart också butiken öppen och guidning skedde vid kajen. 

    OBS! Fäger träffade en Svensk/amerikan på besök i Sverige. Han hade varit ordförande i Västgöta gille hemma i staterna. Han hade en del att berätta om Gokstadkopian "Viking" från 1893. Skeppet är i dåligt skick och ingen vill ta ansvar för det. Det ligger idag inomhus någonstans i Chicagotrakten. 

    Idag mönstrade jag "Ove Långe" och Fredrik"Frode Tjärvälte" också av skeppet och de ursprungliga familjerna fortsatte resan mot Bohuslän! 
     

    Sön 19/7 Trollhättan-Marstrand. 
    Skeppet måste tyvärr lämna Trollhättan då schemat i Bohuslän fortsatte. De anlände till Marstrand på kvällen. 

    Mån 20/7. 
    Marstrand: Alla var välkomna att följa med på Rodd och ev. Segling 

    Tis 21/7. 
    Marstrand - Smögen 
     
    Ons 22/7. 
    Smögen: Alla var välkomna att följa med på Rodd och ev. Segling 

    Tor 23/7. 
    Smögen - Strömstad 

    Fre 24/7. 
    Strömstad: Alla var välkomna att följa med på Rodd och ev. Segling 

    Lör 25/7. 
    Haldenturen blev inställd pga. dåligt väder. Det blåste kuling och de ville inte gå ut i så hårt väder. Skeppet stannade istället kvar i Strömstad och hade det bra. 

    Sön 26/7. 
    Strömstad: Alla var välkomna att följa med på Rodd och ev. Segling. På natten var någon ombord och stal vår kära Västgötaflagga. Trots att vi hade besättning ombord under natten lyckades någon stjäla den. 
    Snälla lämna tillbaka den till oss! 

    Stig Tomtlund, som hade skänkt den till föreningen, blev förtvivlad över att den var stulen. 

    Mån 27/7. 
    Strömstad - Tanumstrand 

    Tis 28/7. 
    Tanumstrand: Alla var välkomna att följa med på Rodd och ev. Segling 

    Ons 29/7. 
    Tanumstrand - Lysekil 

    Tor 30/7. 
    Lysekil: Alla var välkomna att följa med på Rodd och ev. Segling 

    Fre 31/7. 
    Lysekil - Blomberg 

    Lör 1/8. 
    Återkomst Blomberg. Vi kommer att få en ny flagga efter den som blev stulen i strömstad. Det tackar vi än en gång Stig Tomtlund för. 

    Besök av Stockholms kulturhuvudstad med vikingainvasion. 
     
    Sön 2/8 - Tis 4/8. 
    Scouter från Brommö 

    Tor 6/8. 
    Företagscharter med Odal  (från Spikens hamn) 

    Fre 7/8. 
    Företagscharter med Ardenner 

    Lör 8/8. 
    Företagscharter med Ardenner 
    Allmän tur kl1300 
    Charter kl 1700 Eddans Fiskeförening 

    Sön 9/8. 
    Företagscharter med Ardenner 

    Tis 11/8. 
    Företagscharter Arla i Lidköping kl1700 

    Lör 15/8 - Sön 16/8. 
    Charter Pelle Skårstedt 
     
     Ons 19/8. 
    Idag hade vi två charterturer. Den ena var Föreningssparbanken i Lidköping som har stöttat och sponsrat oss genom åren och vi återgäldade hjälpen genom en tur. Den andra turen var ett antal direktörer från Kinnevik som följde med till Råbäcks hamn. Det var mycket trevliga turer. 
      
    Fre 21/8. 
    Idag har vi en charter kl.13 med Miljö och byggförvaltningen. Vi hade tur med vädret. Det som såg så oroväckande ut igår blev riktigt bra. Turen gick till andra sidan kinneviken där vi rodde med passagerarna. I besättningen var Pelle som Hövis och Fäger som roddledare. 
      
    Lör 22/8. 
    Pelle, Fäger, Fredrik och jag (Ove) hade två turer idag. Det var bra väder till en början. Lite vind dock men inget regn. Bägge turer gick som igår till Ullersundet och in i Otterstadsviken. Den sista biten in rodde vi. Den första turen var en allmännhetstur där vem som helst kunde anmäla sig. Dessa resor är tyvärr något få så att det gäller att boka plats tidigt. 

    Den andra turen var chartrad av motorcyckelklubben "Röde Orm". Det var en av de trevligaste turer jag varit med om i år. Alla var intresserade och de ville under rodden slå hastighetsrekordet på 6,5knop. Deras rodd räckte inte hela vägen, men det blev årsbästa med 4,2knop. 

    Sön 25/8. 
    Idag har två av föreningens medlemmar inbjudits på segling och utbildning ombord på Vidfamne. Vi gick från Marstrand till Vidfamnes hemmahamn i Hönö-Klova utanför Göteborg. I Marstrand låg vi föresten tillsammans med Whitbreadbåten "Swedish Match".  Det var jag (Ove) och Fredrik som fick äran att få segla. Som alla vet tar vi första tillfälle att få segla. Förra året fick vi tillsammans med bl.a. Karl-Axel prova Aluett i från Karlskrona. Idag fick jag sköta brassarna. Hövitsman Johan lärde ut konsten att slå till mig. Fredrik som har varit med tidigare på Vidfamne skötte Skotena. Senare fick jag även prova befattningen som Priare och det visade Carina mig hur det gick till. 

    Denna segling är en fortsättning på det fina samarbete och den vänskap som vi fick emellan föreningarna i Vänersborg. Vi hoppas att några från Vidfamne vill komma upp till oss och segla tillsammans med oss någon gång i höst. Då kanske vi också kunde få fler som ville segla bland våra medlemmar. Det vore mycket roligt och en härlig avslutning på sässongen. 

    Mån 24/8. 
    Dagens tur var med Lidköpings Folkets hus. Pelle var skeppare som vanligt. Han lägger ned otroligt arbete med charterturerna och det är tur för föreningen att han orkar lägga ned så mycket tid. 
     
    Tis 25/8. 
    Dagens tur var med Vänerprogrammet från DeLagardieskolan frånLidköping. Pelle var skeppare 

    Fre 28/8. 
    Dagens turer var med Leverne Skola och en charter med Skandia Elevator. Pelle var skeppare. 

    Lör 29/8. 
    Dagens tur var en Allmän tur  plus Nordbanken och en Charter med Bädd och bad. Pelle och Lars jobbade idag. 

    Ons 2/9. 
    Dagens tur var med Folktandvården Billingen  i Skövde. Pelle var än en gång skeppare 

    Tor 3/9. 
    Turistbolaget hela dagen 

    Fre 4/9. 
    Tur Skolklass. 

    Lör 5/9. 
    Allmän tur + Onsala kofferdikaptensförrening. Pelle och hans söner tillsammans med Fredrik och mig(Ove) stod för manskapet. 

    Nu är charterturerna slut för sässongen men skeppet kommer att ligga i hamnen ett bra tag till. 
    Vi kommer att försöka hålla lite seglingsutbildning för medlemmarna och då kommer vi att försöka få hjälp av erfarna hövitsmän från andra föreningar. Detta kommer i så fall att bli i mitten på oktober. 
     
    Lör 3/10. 
    Idag hade vi seglingsutbildning och segling. Jag (Ove) höll en kort utbildning i konsten att segla. Jag gick igenom: 

  • Råseglingsteori
  • Befattningar
  • Råsegel-riggen
  • Råseglets egenskaper
  • Signalord / Order (vid vändningar etc.)
  • Hissande och Ihoptagning av segel
  • Vändningar
    Därefter gick vi ut med skeppet utanför hamnen och satte segel. Vi seglade bra trots dålig vind. Dessutom gjorde flera strålande vändningar med den oerfarna besättningen. Tyvärr kom rån att förflytta sig i sidled pga det felkonstruerade racket. Därför kunde vi tillslut bara göra bra vändningar åt ena hållet. Vi beslöt då att segla hem för dagen. Erfarenheterna var nya behov av modifieringar på: 
  • Rack
  • Bolina
  • Hals
    Detta kommer på den nya riggen. 

    Sön 18/10. 
    Idag försökte vi att komma ut och segla och köra seglingsutprovning och utbildning! 

    Vi samlades i hamnen kl.09.00 för en genomgång. Fäger Fredrik och jag(Ove) hade då konstaterat att det blåste för mycket. Det blåste hela 15 m/s västan. Vi beslöt att köra teoriutbildningen i butiken och därefter rigga av skeppet för sässongen. Hon kommer att tas upp om 2-3 veckor. Vi var 10 man de flesta duktiga seglare men tyvärr ganska okunniga när det gällde råsegling vilket vi förökte råda bot på med teoriutbildningen.  

    Utbildningen kan kanske hjälpa till för att vi skall komma igång tidigt på våren med seglingar. Det kräver naturligtvis att vi hinner göra färdigt den nya riggen, annars får vi nöja oss med den gamla som tyvärr inte är optimal för råsegling. 

    De flesta hjälpte senare till med avriggningen som gick snabbt och smidigt. 

    Lör 24/10. 
    Klockan halv sju på morgonen åkte Urban H, Torvald Andersson och Stefan Fäger från Götene. Resan bar västerut, förbi Vänersborg där Fredrik Arenstrand och Ove Larsson anslöt, mot Norge. Resan gick till Sandefjord och Vikingaskeppet GAIA. Vi tog färjan mellan Strömstad och Sandefjord. Havet var lugnt men kraftiga dyningar från gårdagens hårda väder gjorde att det gungade rejält. 

    Väl framme i Sandefjord mötte Thor-Mange från Gaia oss. Han tog med oss till Varvet där GAIA höll på att tas upp. Det intressanta var inte att hon togs upp utan hur hon togs upp. På varvet hade föreningen ställt till med folkfest. Där var ca 200 personer, arbetare och åskådare. Vi satte genast gång och hjälpte till. GAIA drogs upp på stockar, med handkraft!. Besvärligt? Inte alls, det krävs bara lite manskap. Vi var 12 man på varje sida av skeppet för att stötta det så det inte välte. Utöver detta behövdes det ca 50 personer för att dra skeppet över stockarna och en man som genom "sång" ledde arbetet. Till vår hjälp hade vi några tampar fästa i kölen, två sidostöttor på varje sida (så att de 12 kunde vila emellanåt) och ett 50-tal kluvna stockar. Dessa stockar fettades in för att skeppet skulle glida fram lättare. 

    Så var det bara att draga.  

    1. Skeppet drogs mot stranden. Därefter slogs några pålar ned i botten för att hjälpa med stöttningen på väg upp ur vattnet. Några tampar fästes i kölen. 
    2. Skeppet drogs upp så långt att de lösa sidostöttorna måste ställas dit. Därefter vilade man lite.
    3. Dags igen. Stöttarkarlarna stöttade skeppet och stöttorna lyftes undan. Dragledaren sjöng in dragarna i ett samtidigt dragande och skeppet drogs 5-8m åt gången. Stöttkarlarna och de som drog sidostöttorna följde med i rörelsen. 
    4. När man var frame för nästa stopp sattes stöttorna på plats och alla kunde vila. Varje tag möttes med jubel av manskap och åskådare.
    5. Efter hand tog det slut med stockar framför skeppet och man fick flytta de bakomvarande frammåt.
    6. När skeppet var väl framme på plats i lokalen utbröt jubel och glädje för den lyckade arbetsinsatsen. Det bjöds på soppa och lite efterarbete med att stötta köl och skrov tog vid.
      
    Efter arbetet tog vårt egentliga arbete vid. Vi skulle dokumentera deras rigg och diskutera olika lösningar på hur man kan bygga en ny rigg till Sigrid Storråda. Vi hade egentligen redan en ganska klar bild på hur den borde konstrueras, visade det sig. Det var dock viktigt att vi fick se deras lösning och diskutera med dem, precis som vi diskuterat lösningar med andra skepp tidigare. 

    På eftermiddagen åkte vi till hotellet och satte oss ned för att sammanställa våra ideer till den nya riggen. Alla bidrog på ett bra sätt till resultatet och där var nästan inga skillnader i åsikter mellan oss. Vi tror oss ha fått en mycket bra rigg som kommer att bli klart lättare att handha och dessutom en rigg optimerad för råsegling, vilket gör att vi kommer att kunna segla mycket bättre än tidigare. 

    Vi vart inbjudna på kvällen till en middag på Resturang Kokeriet, där vi åt mycket gott. Därefter åkte vi tillbaka till varvet där en fest för Gaias medlemmar förestod. Där var mycket trevligt och vi fick ett bra mottagande av alla. Vi passade under kvällen på att kolla några detaljer som vi var osäkra på. Jag(Ove) pratade en del med Gaias skeppsbyggare/reparatör on Gokstadskeppet och dess rigg. Skillnaderna mellan orginalriggen och de riggar som Gaia har och den rigg som Sigrid Storråda kommer att få. Han tyckte att det var intressant med hur vi tolkar skeppets rigg. Genom att reva seglet en del kommer vi att få en rigg som stämmer mycket väl med Gokstadskeppets orginalrigg. Det gör att vi har möjlighet att segla precis så som man seglade Gokstadskeppet. Han väntar idogt på min kommande avhandling om denna rigg och de resultat som framtida seglingsförsök kan ge. Det är dock viktigt att beakta att de praktiska försöken inte kan inledas förrän vi har seglat en hel del med vår nya rigg. (Försöken får naturligtvis inte inkräkta på medlemmarnas seglingsutbildning). 

    Sön 25/10. (Sandefjord) 
    En ny dag och vintertid. Efter ett snabbt uppvaknande  gick vi alla och åt frukost. Vi diskuterade gårdagen och ytterligare detaljer om skeppen. Efter utcheckning åkte vi till valfångstmuseet. Sandefjord var Norges valfångstcentrum nummer ett på den tiden det begav sig. Museet var mycket intressant och visade många intressanta sidor bl.a valfångstens betydelse för staden och Norge. 

    Efter museet var det dags för hemfärd. Den befarade stormen uteblev och vi fick en angenäm hemfärd. 

    Arbetsgruppen delade upp det kommande arbetet mellan sig och dessutom fick Fredrik och jag(Ove) en uppgift. Nu vidtar ett tufft arbete under vintern med framställning av den nya riggen.

    Uppgifter:
    Urban H: Segel
    Torvald A. & Stefan Fäger: Skrov
    Ove Långe & Fredrik Arenstrand: Tågvirke/Riggdetaljer


 

[ Upp ]

[ Dagbok 1998 ]
[ Dagbok 1999 ]
[ Dagbok 2000 ]

[ Hem ]


 
E-post: info@vikingship.se