http://www.vikingship.se/roddS.html | |
Rodd med Vikingatida Långskepp |
|
|
Rodde vikingarna mycket?
Rodde de timme efter timme ute på havet när det inte blåste?
Hur ror man? Klarar vem som helst att ro ett vikingaskepp? Var har ni
trummorna? I denna artikel skall jag försöka att svara på dessa frågor och även beskriva tekniken att ro. Först vill jag säga att nästan
alla kan ro ett långskepp. Man behöver ingen råstyrka,
utan det är nästan bara teknik och samspel mellan roddarna
som krävs. Jag har under mina resor sett de underligaste sätt
att ro vikingaskepp. Det är alldeles för lätt att falla
i fällan att tro att man ror som man ror en modern roddbåt,
eller som man ror en tiohuggare. Det är långskeppets konstruktion
som gör att dessa moderna roddsätt inte fungerar.
Oj vad det var besvärligt tycker ni nu. Nä! Det är just det det inte är. Det är mycket enklare än att ro en vanlig båt, bara man förstår hur och varför man skall ro på detta sätt. Den yngste som jag känner till har rott ett långskepp var fem år gammal och den äldste jag känner till var 82 år gammal. Dessa båda roddare klarade rodden galant. Det första som händer är
att man får en roddplats och en kista att sitta på. Roddledaren
och några besättningsmän delar ut åror - först
till styrbords och sedan babords roddare. På given order fäller
först styrbords roddare sina åror. Det gäller att inte
slå till någon med åran. Åran förs in i
århålet från insidan skeppet. När alla roddare
är klara att ro ger roddledaren ordern "Alla roddare - ro". De
första årtagen får roddledaren slå an takten.
Nej, vi har inga trummor. Det behövs inte. Efter bara några
tag håller roddarna takten själva genom att bara titta på
den främste roddaren och följa hans takt. Detta kallar vi
för tyst rodd. Det var ju viktigt att man rodde tyst för att
inte röja sig för tidigt för fienden. Roddledaren ger
bara styrkomando.
Rodd-taget går till på följande sätt. Man börjar i neutralläget (enligt bilden). Därefter för man fram åran till främre läget = dragläget. Tag ett kort men snärtigt tag och för åran tillbaka till neutralläget. Det korta taget gör att du inte fastnar med åran eller att åran går av av påfrestning. Snärtigheten ger kraft och fart i rodden. Det är viktigt att du tar taget på detta sätt, så går det mycket lättare att ro. Det viktigaste är dock att du efter årtaget för åran till neutralläget. Varför? Jo, annars klarar du inte att hålla takten när farten ökar och det är dessutom mer vilsamt. Efter en halv sekunds vila tag nästa årtag. Bordet med århålen. Bordet med århålen är
skeppets näst kraftigaste. Det skall ta upp alla vridrörelser
under rodden. Bordet får dessutom inte spricka om en åra
fastnar och skär ned i vattnet. Hålets diameter är avpassat
för ett för skeppet lämpligt årtag. I hålets
kant finns ett litet urtag. Det är till för att årbladet
skall kunna föras in i århålet. Årbladet är
annars för brett. När man inte ror fälls en lucka för
hålet så att det inte skvätter in vatten vid hård
sjögång. Det finns 16 århål på varje sida
av gokstadskeppet. Skeppet kallas därför en sextonsessa. Så
definieras ofta ett Vikingaskepps storlek. På ett långskepp satt roddarna i regel på sina kistor. Kistor gör att skeppet inte blir så trångt när man inte ror, då de kan stuvas undan längs relingen. Det var viktigt att kistorna hade rätt höjd så att roddarna satt tillräckligt högt för att ro bekvämt men samtidigt inte så högt att årorna tog i knäna vid rodd. Årornas utformning är mycket
viktig. De skall vara lätta men samtidigt starka. De måste
dessutom ha rätt balans så att rodden blir bekväm. I
Gokstadfyndet har det hittats åror som är perfekta för
ett vikingaskepp. Våra åror har vi också kopierat
därifrån. De är av gran för att vara lätta.
Det är viktigt att det inte finns för mycket kvist och att
materialet är tätvuxet för att hålla styrkan. Balansen
kommer genom årans utformning. Den är tjockare vid handtaget
än vid årbladet. Längden på åran är
också viktig. De som sitter i för och akter har längre
åror för att kunna ro lika bekvämt som de midskepps.
Där århålet sitter är åran förstärkt
med läder mot slitage. I lädrets skarv på ovansidan
åran sitter en spikrad. Den fungerar som riktmärke för
att roddaren skall se att årans vridning är rätt. Fel
vridning medför omedelbart att åran skär i vattnet och
kanske knäcks. Vad får vi då för egenskaper med denna roddteknik?
Man rodde naturligtvis inte så länge. Kanske bara någon timme åt gången. Det var naturligtvis bättre att segla och det gjorde man säkert mestadels. Inte ens vid stiltje rodde man om man inte var nära hamnen. |
[ ©
Ove Långe Vikingship site ]
© 2000 Ove Långe
info@vikingship.se