Swedish/Svenska http://www.vikingship.se/glad/data_gladS.html
Copyright © info@vikingship.se 

  
   










Vikingshipsite
Vikingaskeppet Vidfamne
om
Glad av Gillberga
En Vikingatida snecka!











 

Fyndet

1962 hittades resterna av fem vikingatida skepp sänkta i Roskildefjorden. Skeppen hade sänkts utanför Skuldelev i början på 1100-talet (trorligen 1133) för att spärra av inloppet till Roskilde i Danmark. De fem fynden var:

Skuldelev 1-skeppet / Skuldelev, Danmark (ca.1030-1050). Havsknarr 16,3m byggd i Sognefjorden , Norge. Replikor: Saga Siglar, Borgundsknarren, Kvitserk, Viking Saga, Snorri och Ottar.
> Skuldelev 1 - av NAVIS.
Skuldelev 2/4-skeppet / Skuldelev, Danmark (1060) Drake 29,6x4,5m.
> Skuldelev 2 - av NAVIS.
Skuldelev 3-skeppet / Skuldelev, Danmark (ca.1000). Knarr 13,8x3,4m. Utgrävd 1962. Replikor: Freja, Imme Skinfaxe, Roar Ege, Sif Ege, Røskva, m.fl.
> Skuldelev 3 - av NAVIS.
Skuldelev 5-skeppet / Skuldelev, Danmark (1040). Snecka 17,5x2,6m. Sänkt ca.1133. Replikor: Sebbe Als, Lindheim Sunds, Helge Ask och Glad av Gillberga.
> Skuldelev 5 - av NAVIS.
Skuldelev 6-skeppet / Skuldelev, Danmark (ca.1050). 12x2,5m, byggd i Sognefjorden , Norge. Byggd som fiskebåt men senare ombyggd till handelsfartyg. Replika: Kraka Fyr.
> Skuldelev 6 - av NAVIS.

Glad är byggd som en kopia av Skuldelev 5. en s.k. snecka (en långskeppstyp). Fynden är utställda i Vikingaskeppsmuseet i Roskilde.

Bygget

Skeppet byggdes under tre år i Värmlands Nysäter utanför Säffle. Skeppet är 17,5m långt och 2,8m brett. Det är byggt efter vikingatida byggmetoder och byggledare var Lars-Erik Wiss. Bygget började med tillverkning av verktyg. Därefter har lämpliga träd, grenar och rötter tittats ut i skogen. Stockarna har klyvts, inte sågats, för att bygga skeppet med största möjliga styrka och smidighet. Nitarna har Lars-Erik själv smidit i vår smedja. Föreningen tackar alla som hjälpt till med bygget. Det översta bordet med alla århålen (13 på var sida) är precis som orginalet gjort i ask. Askbordets ljusa färg ger skeppet ett mycket vackert och smäckert utseende. Ask är valt för dess enorma styrka. Drakhuvet är inget drakhuvud utan hästen Glad. Glad var den andra hästen i rang efter Sleipner. Huvet är skulpterat av Almut Lucht, en tysk kringresande gesäll. Det är dekorerat av ögon i äkta 18-karat guld.

Finansiering

Föreningen har blivit sponsrade både in natura och med kontanta medel. Kulturfonder, kommuner, EU m.fl. har bidragit. Bygget har kostat ca 250 000 kr i reda pengar, men är värt ca 5 miljoner, om allt material skulle köpts och arbetskraften inte varit gratis.

Rigg & segel

Masten är av gran . Den är handhyvlad och ytbehandlad med tjära. Seglet, 48m2, är sytt i lin som är inköpt från Klässbols linneväveri. Seglet har barkats (rötimpregnerats) och hästen Glad har målats på seglet.

Dopet

.

Hamnplats

Skeppets hemmahamn är Värmlands Nysäter utanför Säffle i Värmland.

Läs Mer!

Skeppets och dess tillkomst har skildrats i boken, "Glad av Gillberga. Bygget av ett Värmländskt vikingaskepp", utgiven av Föreningen 1998.

 

Sammanställt av Ove Långe.
(PS. Jag har inte varit med och byggt skeppet. Jag blev medlem först efteråt.)



[ Upp ]
[ Hem ]

[ Åter Glad sidan ]

E-post:[ info@vikingship.se ]